Yüce Allah Ayet-i kerimede mealen “ Sizin İlâhınız bir İlâh (Allah’)tır. O’ndan başka hiçbir ilâh yoktur. O Rahmân’dır (dünyada bütün yaratıklara merhamet edendir), Rahîm’dir (âhirette yalnız mü’minlere rahmet edendir).“ (Bakara Suresi 163) buyurmuştur. İçinde bulunduğumuz bu kainatın bir tek sahibi vardır. Tevhid inancı Allah’ın varlığını birliğini ondan başka hiçbir ilah olmadığını ifade eder. Tevhid Kelimesi ‘’La ilahe ilallah’’ diyerek Allah’tan başka hiçbir ilah olmadığını beyan ediyoruz. Peki Tevhid inancı nasıl olmalıdır? Bunu 5 kategoride inceleyelim.
1-Zatta Tevhid
Tevhidin özüdür. Yani bütün alemi yaratan tek bir yaratıcı vardır. O Öyle bir Yaratıcıdır ki O’nun eşi benzeri yoktur hiçbirşey O’na benzemez. Varlığı kendinden olan, diğer yaratılanların ise kendisine muhtaç olduğu zat Allah-u Teala’dır. O ezeli ve ebedidir. Hiçbirşey hiçbir vasfında O’na benzemez. Şura Suresi 11. Ayet mealinde şöyle geçer: “ Hiçbirşey O’nun benzeri değildir.“ Dolayısıyla Allah’a hiçbirşeyin benzeyemeyeceği ve bu kainatın yegane sahibi ve hükümdarı olduğunu bilmeliyiz. Bir ülkede iki hükümdar olduğunu düşünün işler karmakarışık işleyemez bir hal alırdı değil mi? Şu hergün tam saatinde doğan ve batan güneşi, yağan yağmurları ve büyüyen çocukları düşünün kainatta hiç bir eksik ve aksak bir yan yoktur. Öyleyse bu kainatın sahibi ve yegane hükümdarı da bir tek ilah olan Allah’tır.
2-Fiilde Tevhid
Kainatta olan herşeyi, her fiili; dünyanın dönmesinden, karıncanın yürümesine, renk renk çiçeklerin açmasına kadar herşeyi Allah yaratır. Elimizi kaldırmamız, gözümüzün görmesi hepsi Allah’ın yaratmasıyladır. Hasta olana şifayı Allah verir. Çalışana rızkını Allah verir. Bunlar sebeplere bağlanmış olsada bunları yaratan sadece Allah’tır. Bunun bilincinde olmak tevhid inancı için oldukça önemli bir meseledir.
3-Sıfatlarda Tevhid
Allah-u Teala’nın sıfatları vardır ve bu sıfatların zıttı Allah için düşünülemez. Yani Allah bütün Kemal sıfatlara sahiptr ve bütün noksanlıklardan münezzehtir. Mesela Allah’ın ilim sıfatı vardır. “(…)Muhakkak ki Allah her şeyi bilendir.“ (Ankebut Suresi 62.)Bu sıfatın zıttı cahilliktir bunu Allah için düşünemeyiz. Çünkü Allah bütün noksanlıklardan uzak ve yücedir. Bütün kemal sıfatlar Allah’ındır ve bize bu sıfatlardan sınırlı olarak Allah vermiştir. İlim sıfatı bir insan için Allah’ın yaratmasıyla var olur ama bu sıfat insanda sınırlıdır zıttı olan cehalet sıfatı insan için düşünülebilir.
4- Esmada Tevhid
İsimlerin kaynakları sıfatlardır. Şöyle bir örnek verelim. Allah hiç kimseye rızık vermese de rızık verme sıfatı vardır bu sıfat Allah kullarına rızık verdiğinde ‘’Rezzak ‘’ ismi olarak ortaya çıkıyor. İsimler de Allah’a mahsustur ve en mükemmel şekilde Allah için söylenir. İnsanlarda, Allah’ın yaratmasıyla bu isimlerden sınırlı şekilde olabilir. Mesela bir insan merhametli olabilir ama kimse Allah gibi merhametli olamaz.
5- Hükümde Tevhid
Alemlerin yegane sahibi olan Allah varlıkları, insanları ve cinleri yaratıp başı boş bırakmamıştır. Onlara itaat etmeleri için hükümler göndermiştir. Kasas Suresi 70. Ayet mealinde “ Hüküm de yalnız O’nundur“ şeklinde geçer. Bu kainatın tek bir sahibi olduğuna göre hüküm koymakta sadece O’na mahsustur. Başka kimsenin hüküm koyma yetkisi yoktur. Aynı zamanda hepimize bir hayat,kader ve imtihan takdir edilmiştir. O halde hüküm koyanın yalnızca Allah-u Teala olduğunu bilmeliyiz. Dolayısıyla bir müslüman hiçbir beşeri sistem ve ideolojiyi kabul etmez. Çünkü ancak bu kainatı yaratan herşeyin en güzel ve doğrusunu bilebilir. Rabbimiz Maide Suresi 50. Ayette mealen şöyle buyurmuştur: “ (…)Kesin inanan (ve bilen) bir toplum için, hükmü Allah’tan daha güzel olan kim vardır?!“
0 Yorum