İslam, Kur’an ve Sünnet, Liste

Kur’ân-ı Kerîm’deki Durak İşaretleri ve Anlamları

kuranveteshib

Kur’an-ı Kerim’i okurken nerede durulup nerede geçilmesi gerektiğini bize gösteren duraklar mevcuttur. Bunlara “vakıf” denir. Vakıf; Kur’ân’ı Kerim okurken herhangi bir kelime sonunda durup nefes almak, sonra okumaya devam etmektir. Vakıf işaretleri ise Kur’ân ayetlerinin sonunda veya ortasındaki kelimeler üzerine konulan durak işaretleridir. Vakıf işaretine “secâvend” de denilir. Bu işaretlerin her birinin ifade ettiği bir anlam vardır. Şimdi kısaca bu işaretleri ve ne anlama geldiklerini açıklayalım.

Kur’ân-ı Kerîm’deki Durak İşaretleri ve Anlamları

م Mim

Muhakkak durmalıdır. Durmak vâcibdir, durulmayıp geçilirse anlam bozulur.

1 mim

ط Tı

Durmak gerekir.
tı

ج Cim

Geçmek de durmak da câizdir fakat durmak daha iyidir.
5

ز Ze

Geçmek de durmak da câizdir fakat geçmek daha iyidir.

Ze

ق Gaf

Geçmek de durmak da câizdir fakat geçmek daha iyidir.
Gaf

لا Lâmelif

Durulmaz! Bulunan yerde durulursa, önceki kelime ile birlikte tekrar okunur. Âyet-i kerime sonunda durunca, tekrar edilmez.
lam elif

قف Gıf

Durmak daha iyidir.
Gıf

ص Sad

Durmakta mahzur yoktur.
Sad 

صلي Sad-Lam-Ya

 Geçmek daha iyidir.
3

.:__:. Üç nokta:

Bu üç noktanın birisinde durulur. Eğer üzerinde üç nokta bulunan birinci kelimede durulursa, üç nokta olan ikinci kelimede durulmaz. Birinci kelimede durulmamışsa, ikincide durulur. Her ikisinde de durmamak veya her ikisinde de durmak câiz değildir. Örnek: Kadr sûresi sonu

6 

ع Ayn

Bazı âyet-i kerimelerin sonunda bulunur. Namazda okunursa bu işaret bulunan yerde rukûya gitmek iyi olur.

ك Kef

Kezalik demektir. Kendisinden önce hangi secavent geçmişse, bu da öyle demektir.

 

*Bazı Kur’ân-ı Kerîm nüshalarında görülebilen, vakıf yerleri ve işaretlerindeki farklılıklar, bu konudaki uzman alimlerin tercih ve yorumlamalarından kaynaklanmakta ve herhangi bir sorun oluşturmamaktadır.

*Ayrıca, nefes zarureti ile veya vakıf becerisini sınama gerekçesiyle, kelime ortasında olmamak üzere, her yerde vakıf yapılabilir. Kur’ânı Kerîm’de, herhangi bir sebebe bağlı olmaksızın, durulması emredilerek farz olan veya yasaklanarak haram olan hiçbir vakıf yoktur.

*Kısalığı-uzunluğu ve varsa vakıf işareti ne olursa olsun, âyet sonlarında vakıf yapmak, Peygamber Efendimizin (Sallallâhu ‘aleyhi vesellem) yaygın uygulaması olarak sünnettir. Geçmek de câizdir.

 

Selam ve dua ile…

 


Bu İçeriğe Emoji İle Tepki Ver



İlginizi Çekebilecek Diğer İçerikler

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * olarak işaretlendi

Bu HTML etiketlerini ve özniteliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>