İslam, Liste

Harama Bakma Sebebin Bu 10 Maddeden Hangisi?

‘Bismillahirrahmânirrahîm.’

Bu yazımızda, her bir insanın baktıkları hususunda kendini değerlendirmesi, harama bakma sebeplerini saptayabilmesi amacı ile; “Göz Zinasını Bıraktıran Kitap” adlı eserin yazarı Cüneyt Gezer’in bu konuya dair 10 tespitini sizlere aktarıyoruz.

1. Güzele Bakmak Sevaptır.

(…) Evet, güzele bakmak sevaptır, ama hangi güzele?! Elbette ki Allah’ın (Celle Celâluhû) eşsiz güzellikte yarattığı kâinata bakıp tefekkür etmek sevaptır. Ancak sevap olmayan, bilakis günah olan bakmak, Allah’ın (Celle Celâluhû)  yasakladıklarına bakmaktır. 

2. Çok Kimseler Harama Bakıyor, Sakınmak da Çok Zor, Allah Affeder!

(…) O (Celle Celâluhû) dilerse büyük günahları affeder, dilerse de küçük bir günahtan dolayı azap eder! Ama şunu da bilelim ki, “Nasılsa birçokları düşüyor; Allah (Celle Celâluhû) affeder!” düşüncesi nefsin ve şeytanın bir yutturmacasıdır. 

3. Ortama Uyum Sağlama Karmaşası.

(…) İnanan bir kimse, yaşantısının Allah’ın (Celle Celâluhû) rızasına uygun olup olmadığına çok dikkat eder. Ve inanan bir kimse için Allah (Celle Celâluhû) rızası söz konusu olduğunda, insanların onu nasıl gördüğünün hiçbir önemi yoktur.

4. Evleneceğim Kimse Olabilir Düşüncesi.

(…) İnanan bir kimse haramlara düşmekten azami ölçüde kaçar, nasibini de sabırlı bir şekilde Allah’ın (Celle Celâluhû) rızasına uygun bir şekilde arar ve bekler. Evlenmek uğruna harama bakmak veya flört etmek yanlışına düşenler (Flört hayatı yaşayanlarının çoğunun evlenmedikleri gözlenmiştir.) ahiretten önce dünyadaki cezalarını bir düşünmelidirler. Bir de harama bakan bir kimse, baktığı kimselerin kendisi hakkında iyi düşünmeyeceğini de hatırına getirmelidir; çünkü kendisine bakılan kimse, bakan kimsenin herkese aynı şekilde bakabileceğini düşünüp o gözünün iffetini koruyamayan kimsenin iffeti hakkında şüpheye düşebilir. 

5. Alışkanlıktan Ötürü.

Günahlara alışan bir kimse, bir zaman sonra işlediği o günahları çirkin göremez; çünkü o günahlar, günahlara alışan o kimseye “normal”miş gibi gözükmeye başlar. (…) İşlenilen günahların bir zararı da, akl-ı selim düşünmeyi engellemesidir. Bunun sonucunda da, günaha alışan bir kimsenin günahlardan çıkması müşkülleşir. (…) Harama bakma hastalığına yakalanan kimsenin durumu, tuzlu su içen kimsenin durumu gibidir. Yani baktıkça bakma isteği çoğalacaktır. 

(…) Harama bakmayı kanıksayıp, kalbi bakma bağımlılığına yakalanan bir kimse, samimi bir tövbe edip, “Kalbi tasfiye-nefsi tezkiye- aklı takviye” etmeye yardımcı olabilecek hayırlı meşgaleler bulmalıdır.

6. Kalbim Temiz.

(…) Bir kişinin kalbinin temizliği, âzalarından anlaşılır. Yani bir kimse dilini yalandan, gıybetten, alaydan, koruyorsa; gözünü harama bakmaktan koruyorsa; devamlı namaz kılıyorsa, Kur’ân okuyorsa, işte bunlar o kişinin kalbinin temiz olabileceğine dair alâmetlerdir. 

(…) Zaten insanın kalbini kirleten, harama bakmak değil midir? Yani bir insan harama bakarak, göz penceresinden kalbine pislik akıtarak, kalbini çöplüğe çevirirse o kimsenin kalbi kirlenmiş olmaz mı?

(…) Hem dünyanın en temiz kalpli insanı Peygamber Efendimiz (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem) kadar harama bakmaktan sakınan mı vardı?

7. Baktığım Kimse Tesettürlü.

Eğer bir kadına şehvetli bakılıyorsa, tesettürlü de olsa bakmak  haramdır. Bu durumda tesettürlü bir kadına şehvetli bakmanın günah olduğu bilinmeli tesettürlü diye bakmamalıdır.  

8. Baktığım Kimse Akrabam.

Şunu bilelim ki, bir kimse akraban da olsa, eğer nikâh düşüyorsa, açık saçıksa bakmak haram, örtülüyse de şehvetle yüzüne bakmak haramdır. Bir kimse art niyetle bakmadığını düşünebilir. Ancak dinimiz yasak koyduysa bu yasağa uymak zorunda olduğumuzu bilmeliyiz. 

Şunu da bilelim ki, akrabalığın getirdiği şüpheden arındırılmış ortamlar, harama düşmede önemli bir etkendir! Onun için, akrabalarımızla olan ilişkilerimizde haremlik- selamlık hususunda dikkatli olmalıyız. 

9. İhtiyar Olduğum İçin.

İhtiyarlık döneminde oldukları için (Bakmaktan, konuşmaktan vb.) sakınmayanlar bunu neye göre söylüyorlar; önce bunun bilinmesi lazımdır. Mesela “ihtiyar” denen kimse 50’lik 60’lık bir ihtiyarsa ve de cinsel duyguları bitmemişse, bunların da kadına bakmaktan, konuşmaktan, yalnız kalmaktan sakınmaları gerekmektedir.  Evet, “Ülü’l İrbe olmayan” (cinsel arzusu bulunmayan) bazı yaşlılardan bazı şeyler hafifletilmiştir. Ancak bu durumda olmayan ihtiyarlar da sakınma hususunda dikkatli olmalıdırlar.

10. Çok Fazla Sakınırsam İleride Daha Büyük Hatalar Yapabilirim.

Kimileri de şehvani arzulardan ve nefsin isteklerinden çok uzaklaşmanın, ileri zamanlarda daha çok şehvani arzular ve nefsani arzular peşinde sürüklenmeye sebep olacağı düşüncesindedirler. (…)

Halbuki gözlerini haram bakışlardan koruyup nefsine hizmet etmeyen bir kimse, nefsinin güçlenmesini engellemiş olmakla beraber, bakmanın getirdiği bir çok zarardan da uzak olur ve zamanla ahlâkının güzelleşmesine katkı sağlar; çünkü ahlâkın düzelmesi nefsani arzulara gem vurmayla ve nefsi terbiye etmeyle olur.

Rabbimiz (Celle Celâluhû) haramların ve haramlara giden yolların tümünden cümlemizi muhâfaza eylesin. Âmin.

Kaynaklar

“Cüneyt Gezer – Göz Zinasını Bıraktıran Kitap” Kitabından Alıntı ve Derlemedir. (Bkz. sf.75,78,83,87,88,93,94,95,96,98,103,105,107,108)


Bu İçeriğe Emoji İle Tepki Ver



İlginizi Çekebilecek Diğer İçerikler

One comment

  1. 1

    1.Madde de ki “Güzele bakmak sevaptır” yanlış. Doğru olanı; “Güzel bakmak sevaptır” olacaktır.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * olarak işaretlendi

Bu HTML etiketlerini ve özniteliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>